بارداری در هفته ی 28

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

در این هفته کودک شما 910 گرم وزن و 37.6 سانتی متر طول دارد. او میتواند چشمان خود را (که اکنون مژه دارند) باز کند و سر خود را به سمت هرنور ممتد و شدیدی که از بیرون رحم بتابد برگرداند. لایه های چربی بدن او درحال شکل گیری هستند و او برای زندگی در خارج از رحم آماده می شود.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

شما در خانه در حال استراحت هستید! سه ماهه سوم حاملگی از این هفته آغاز میشود و تا هفته چهلم ادامه می یابد. اگر وضعیت شما هم مشابه اکثر خانمهایحامله باشد در این دوره سه ماهه حدود 5 کیلوگرم وزن اضافه خواهید کرد.


آیاپاهای شما در طول شب مورمور می کند؟ خارش و سوزش در قسمت پایینی پاها ومیل شدید به تکان دادن آنها تحت عنوان «سندرم پاهای ناآرام» (یا RLS) شناخته می شود. این عارضه ممکن است موجب شود که در حالت استراحت احساسآرامش نکنید. هرچند بروز این عارضه در خانمهای حامله بسیار معمول می باشد،اما هیچ کس علت بروز آن را نمی داند. از کافئین (چای یا قهوه) استفادهنکنید زیرا این عارضه را تشدید می کند؛ و هنگامی که احساس ناراحتی کردیدماهیچه های ساق پای خود را ماساژ دهید. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرفمکملهای غذایی حاوی آهن می تواند این عارضه را تا حدودی بهبود بخشد.
ازاین به بعد شما هر دو هفته یکبار توسط ماما یا پزشک خود معاینه می شوید. از هفته سی و ششم این معاینات به صورت هفتگی درخواهند آمد. در صورتی کهآزمایش خون در سه ماهه اول نشان داده باشد که ارهاش خون شما منفی است بهشما ایمونوگلوبولین ارهاش تزریق خواهد شد تا از تولید پادتنهایی که ممکناست به خون کودک شما حمله کنند جلوگیری شود. اگر ارهاش خون پدر کودک شما هممنفی باشد احتیاجی به تزریق ایمونوگلوبولین نیست اما پزشکان معمولا بدونآزمایش خون پدر کودک ایمونوگلوبولین را به شما تزریق خواهند کرد. همچنیناگر ارهاش خون کودک شما مثبت باشد پس از زایمان یکبار دیگر به شماایمونوگلوبولین تزریق خواهد شد.


اگر تاکنون در کلاسهای مخصوص زایمانشرکت نکرده اید شاید بهتر باشد برخی تمرینات تنفسی و آرامش بخش را در خانهانجام دهید. زایمان طولانی و خسته کننده است؛ در ضمن دردناک هم هست و اگربرای آن آمادگی نداشته باشید ممکن است به شما سخت بگذرد. خیلی از پدرها ازنگاه کردن به صحنه زایمان می ترسند، شاید به همین دلیل است که در ایران کسیبه فکر مشارکت پدران در زایمان نیست!

 

 

فعالیت های این هفته

 

یک دکتر برای کودک خود انتخاب کنید: اسامی پزشکان خانوادگی یا متخصصیناطفال را از اقوام، دوستان، همکاران، همسایه ها یا پزشک خود بگیرید. اطمینان حاصل کنید که پزشک منتخب شما بیمه شما را قبول می کند، می تواند درساعتهایی که با برنامه روزانه شما هماهنگ است کودکتان را معاینه کند و محلمطب او نیز برای شما مناسب است. اگر می توانید با پزشکان مورد نظر خودقرار ملاقات حضوری نیز بگذارید. اگر فکر می کنید که حالا برای این کار خیلیزود است به یاد داشته باشید که اولین معاینه باید اندکی بعد از تولد کودکصورت بگیرد. البته معمولا بیمارستان پزشک متخصص اطفالی دارد که اولینمعاینه نوزاد را در بیمارستان انجام می دهد، با این حال شاید بهتر باشد شمااز قبل فردی را برای معاینات آینده کودکتان در نظر گرفته باشید که همبرایتان قابل اطمینان و خوشایند است و هم دسترسی به وی مقدور باشد.





+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:22 توسط phna |